En nöjd kund är bra – kundlojalitet är bättre

20 maj 2022 william eriksson

editorial

Nöjda kunder är något som alla företag eftersträvar. I sin iver att göra kunderna nöjda erbjuder företagen extrapriser, rabatter och lockvaror. En kund som lagt vantarna på flera paket kaffe till extrapris, lämnar butiken med en belåten min. Det är definitivt en nöjd kund, men inte nödvändigtvis en lojal kund. När den konkurrerande butiken säljer kaffe till extrapris några veckor senare är det mycket troligt att kunden går dit.

Anlita proffs för att omvandla kunderna

Samma dilemma finns inom B2B. Företag som gör affärer med andra företag bör också eftersträva lojala kunder. Även där finns systemet med kampanjer och rabatter, vilket oftast bara ger ett kortsiktigt resultat. Någon lönsamhet på sikt är det sällan tal om. 

Att omvandla sina kunder till att vara lojala och inte bara nöjda, är en svår nöt att knäcka. Lyckligtvis finns det företag som arbetar med just kundlojalitet. Att ta hjälp av proffs kan vara en god idé när ditt företag ska knyta starka och långsiktiga band till kunder.

 

kundklubb

 

Kundklubbar och lojalitetsprogram ger ökad lönsamhet

Kundupplevelsen är A och O. Det är något alla leverantörer bör ha i åtanke.Varje kund ska känna sig utvald och få unika erbjudanden. Kundklubbar med poängsystem fungerar bra. Det är dock viktigt att poängsystemet är skräddarsytt för varje specifik kund.

Ett lojalitetsprogram är ett verktyg som leverantörer kan ha mycket nytta av när det gäller att få trogna kunder. Det är dessutom ofta kostnadseffektivt för leverantören att använda sig av ett sådant program. Lojala kunder gör att lönsamheten ökar i längden och i slutändan är det lönsamhet som alla företag strävar efter. 

Vill ni att era kunder ska vara lojala, ta hjälp av ett företag som vet vad det handlar om. Låt dem skapa ett lojalitetsprogram som passar just er och era kunder. Nöj er inte med att sänka priset på kaffet.

Fler nyheter